چهارمین کنگره ملی انجمن علمی روانشناسی خانواده ایران , 2023-03-08

عنوان : ( مقایسه باورهای ارتباطی و احتمال ورود به رابطه فرازناشویی در فرزندان متاهل با و بدون سابقه روابط فرازناشویی در والدین )

نویسندگان: مرضیه دین دوست , شهربانو عالی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

زمینه و هدف: پژوهش‌ها نشان می‌دهند روابط فرازناشویی، بر همۀ افرادی که به نحوی با چنین روابطی مرتبط هستند، تاثیرگذار است(ترسون، 2015)، و تنها به رابطۀ دوطرفۀ زناشویی محدود نمی‌شود (یوشیمورا و گالوین، 2018). به طور خاص فرزندان، در خانواده‌ای که یکی از والدین یا هردوی آنها دست به روابط فرازناشویی زده‌اند، از جمله گروه‌های آسیب‌پذیر هستند. این فرزندان نه تنها در سنین کودکی از چنین روابطی آسیب می‌بینند، بلکه حتی در بزرگسالی و در دوران تاهل خود نیز پیامدهای آسیب‌زای چنین روابطی را تجربه می‌کنند(لاسترمن، 2005). تغییر دیدگاه فرزندان نسبت به ازدواج (دین‌دوست، 1400) و انتقال بین‌نسلی رابطه فرازناشویی(ویسر و ویگل، 2017) از جملۀ این آسیب‌ها برای فرزندان گزارش شده است. در پژوهش حاضر، با تمرکز بر باورهای ارتباطی و احتمال ورود به رابطه فرازناشویی در فرزندان متاهلی که سابقه رابطه فرازناشویی در والدین‌شان وجود داشته، به مقایسۀ این گروه از فرزندان، با فرزندان عادی پرداخته شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر، پژوهشی علی-مقایسه‌ای است. جامعه آماری، کلیه فرزندان متأهل با و بدون سابقه روابط فرازناشویی در والدین در شهر تهران بودند. نمونه‌گیری در دو مرحله و به ترتیب به صورت در دسترس و هدفمند انجام شد؛ در مرحله اول به صورت در دسترس، 75 نفر از فرزندانی که قبل از ازدواج‌شان متوجه وجود رابطه فرازناشویی در یکی از والدین‌شان شده بودند انتخاب شدند، سپس در مرحله دوم، به صورت هدفمند، 75 فرزند متاهلی که سابقه رابطه فرازناشویی در والدین‌شان وجود نداشته و از نظر از جنس، تحصیلات و بازه سنی با گروه اول همتا بودند انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان هر دو گروه به پرسشنامه‌های باورهای ارتباطی (آیدلسون و اپستین، 1982) و احتمال ورود به رابطه فرازناشویی(جونز و همکاران، 2018) پاسخ دادند و داده‌های حاصل با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد احتمال ورود به رابطه فرازناشویی برای فرزندان متاهلی که سابقه روابط فرازناشویی در والدین آنها وجود داشته بالاتر است، همچنین این گروه از فرزندان نسبت به فرزندانی که چنین روابطی در زندگی والدین‌شان وجود نداشته است، باورهای ارتباطی مخرب‌تری دارند. نتیجه‌گیری: مطابق یافته‌های پژوهش به نظر می‌رسد روابط فرازناشویی والدین نه تنها بر دورۀ تحولی فعلی فرزندان تاثیرات سوء دارد، بلکه بر دوره‌های آینده زندگی آنان نیز تاثیر می‌گذارد. نتایج پژوهش می‌تواند در جهت کاهش آثار سوء روابط فرازناشویی والدین بر فرزندان، مورد استفاده خانواده‌ها و درمانگران قرار گیرد.

کلمات کلیدی

, واژه‌های کلیدی: باورهای ارتباطی, احتمال رابطه فرازناشویی, والدین, فرزند
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1096685,
author = {دین دوست, مرضیه and عالی, شهربانو},
title = {مقایسه باورهای ارتباطی و احتمال ورود به رابطه فرازناشویی در فرزندان متاهل با و بدون سابقه روابط فرازناشویی در والدین},
booktitle = {چهارمین کنگره ملی انجمن علمی روانشناسی خانواده ایران},
year = {2023},
location = {تهران, ايران},
keywords = {واژه‌های کلیدی: باورهای ارتباطی، احتمال رابطه فرازناشویی، والدین، فرزند},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T مقایسه باورهای ارتباطی و احتمال ورود به رابطه فرازناشویی در فرزندان متاهل با و بدون سابقه روابط فرازناشویی در والدین
%A دین دوست, مرضیه
%A عالی, شهربانو
%J چهارمین کنگره ملی انجمن علمی روانشناسی خانواده ایران
%D 2023

[Download]