عنوان : ( بررسی «حضور تدریس» در دورههای برخط آزفا برپایۀ چهارچوب مفهومی اندرسون: مطالعۀ موردی مرکز بینالمللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان دانشگاه فردوسی مشهد )
نویسندگان: شادی شجیعی , احسان قبول , کریستینا اپل ,چکیده
دوره های برخط آموزش زبان دوم به سرعت در جهان درحال گسترش است و مدرس، مهم ترین عامل موفقیت در این دوره ها به شمارمی آید. با توجه به عدم حضور فیزیکی مدرس در این گونه دوره ها، لازم است با کاربست راهکارهایی، «حضور تدریس» در کلاس های مجازی تقویت شود. هدف اصلی در این جستار این است که با تکیه بر چهارچوب مفهومی اندرسون و همکاران (2001)، «حضور تدریس» را بهعنوان یک مؤلفۀ تأثیرگذار در دورههای برخط آزفا (آموزش زبان فارسی) به غیرفارسیزبانان در مرکز بینالمللی آزفای دانشگاه فردوسی مشهد بررسی کند. روش این پژوهش بهصورت توصیفی_تحلیلی است و ابزار آن پرسش نامه ای برگرفته از چهارچوب مفهومی حضور تدریس اندرسون است و علاوه بر تحلیل های کیفی، تحلیل های کمی نیز ارائه شده است. جامعۀ آماری پژوهش نیز شامل سی مدرس فعال مرکز آزفای دانشگاه فردوسی مشهد می باشد. یافته های پژوهش نشان داد که از میان سه شاخصة حضور تدریس شامل طراحی و سازماندهی آموزشی، تسهیل گفتمان و آموزش مستقیم، بیشترین موافقت و کاربست با تسهیل گفتمان بوده است. از میان مؤلفههای شاخصۀ اول، طراحی روشهای تدریس و آموزش آداب معاشرت اینترنتی و در شاخصۀ تسهیل گفتمان، تشویق مشارکت یادگیرندگان و مشارکت با یادگیرندگان برای برانگیختن بحث بیشترین درصدِ موافقت و کاربست را نشان می دهد. همچنین در شاخصۀ آموزش مستقیم کمترین درصد در میان تمام مؤلفهها و شاخصه ها به ارائۀ مستقیم مطالب و سؤالات اختصاص داشت که بیانگر پذیرش رویکردهای نوین آموزشی در میان مدرسان مرکز فردوسی است.
کلمات کلیدی
, آموزش برخط فارسی, حضور تدریس, آموزش زبان دوم, اجتماع اکتشافی@article{paperid:1097174,
author = {شجیعی, شادی and قبول, احسان and کریستینا اپل},
title = {بررسی «حضور تدریس» در دورههای برخط آزفا برپایۀ چهارچوب مفهومی اندرسون: مطالعۀ موردی مرکز بینالمللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان دانشگاه فردوسی مشهد},
journal = {پژوهش های زبانشناختی در زبان های خارجی},
year = {2024},
volume = {13},
number = {4},
month = {March},
issn = {2588-4123},
pages = {525--541},
numpages = {16},
keywords = {آموزش برخط فارسی، حضور تدریس، آموزش زبان دوم، اجتماع اکتشافی},
}
%0 Journal Article
%T بررسی «حضور تدریس» در دورههای برخط آزفا برپایۀ چهارچوب مفهومی اندرسون: مطالعۀ موردی مرکز بینالمللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان دانشگاه فردوسی مشهد
%A شجیعی, شادی
%A قبول, احسان
%A کریستینا اپل
%J پژوهش های زبانشناختی در زبان های خارجی
%@ 2588-4123
%D 2024