عنوان : ( بازنمایی تجارب زیسته معلمان در رابطه با عملکرد حرفهای در تدریس مجازی )
نویسندگان: مریم السادات حسینی , داود قرونه ء ,چکیده
چکیده مقدمه: این مطالعه با هدف بازنمایی تجارب زیسته معلمان در رابطه با عملکرد حرفهای در تدریس مجازی انجام شد. روش کار: برای دستیابی به هدف پژوهش از روش تحقیق پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. دادههای مورد نیاز از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با پانزده نفر از معلمان ابتدایی شهرستان نیشابور که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند و با رعایت اصل اشباع نظری در سال تحصیلی 1400-1401 گردآوری شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج حاکی از آن است که عملکرد حرفهای معلمان در دوران تدریس مجازی با چالشهایی همچون عدم پویایی فیزیکی و ارتباطی، کاهش انگیزههای معلمان، تداخل نقشهای شغلی و خانوادگی، و وابستگی به امکانات و تجهیزات همراه بوده است. همچنین، فرصتهایی همچون امکان مدیریت بهتر زمان و مکان، صرفهجویی در هزینهها، آگاهی از برقراری عدالت آموزشی، کاهش استرس، افزایش رقابت و خلاقیت، و جذابیت یادگیری را ایجاد کرده است. همچنین، در آموزش مجازی عواملی به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم بر عملکرد حرفهای معلمان تاثیر گذاشته است. نتیجهگیری: از یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش مجازی میتواند اثرات مثبت و منفی بر عملکرد حرفهای معلمان داشته باشد. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، پیشنهاد میشود با بهبود مدیریت نظام آموزش و پرورش در سطح کلان، موانع موجود بر سر راه بهبود عملکرد حرفهای در تدریس مجازی برداشته شود و در دوره پساکرونا نیز آموزش به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) ادامه یابد.
کلمات کلیدی
, عملکرد حرفهای, تدریس مجازی, معلمان ابتدایی.@article{paperid:1097278,
author = {حسینی, مریم السادات and قرونه ء, داود},
title = {بازنمایی تجارب زیسته معلمان در رابطه با عملکرد حرفهای در تدریس مجازی},
journal = {توسعه آموزش جندی شاپور},
year = {2025},
volume = {15},
number = {4},
month = {January},
issn = {2251-6506},
pages = {408--423},
numpages = {15},
keywords = {عملکرد حرفهای، تدریس مجازی، معلمان ابتدایی.},
}
%0 Journal Article
%T بازنمایی تجارب زیسته معلمان در رابطه با عملکرد حرفهای در تدریس مجازی
%A حسینی, مریم السادات
%A قرونه ء, داود
%J توسعه آموزش جندی شاپور
%@ 2251-6506
%D 2025