عنوان : ( معرّفی آموزشهای مبتنی بر چینش ذهنی و چینش مغزی )
نویسندگان: رضا پیش قدم , شیما ابراهیمی ,چکیده
با توجّه به پیشرفت سریع فنّاوری در حوزههای شناختی، رباتیک و هوش مصنوعی و تشدید نیازهای معیشتی و رفاهی انسان، همچنین در سایۀ فراوانی و دسترسی سهل مطالب آموزشی در فضای مجازی، بهنظر میرسد آموزش کلاسیک و سنّتی دیگر پاسخگوی نیازهای واقعی جامعه نیست و آموزش غیررسمی با تأکید بر فن و مهارت و خودکارسازی یادگیری، بر آموزش رسمی غلبه پیدا کرده است. در این راستا، در نوشتار حاضر و برگرفته از نظرات برخی متخصصان آموزش، تلاش بر این است دو نوع از آموزش معرّفی و بررسی شود: الف: آموزش مبتنی بر چینش ذهنی (شامل دو نوع آموزش انباشت ذهنی و آموزشِ پرورش ذهنی) و ب: آموزش مبتنی بر چینش مغزی (شامل دو نوع آموزش مغزورزی و آموزش مغززایی). آموزش نوع نخست به اندیشیدن و اندیشهها و آموزش نوع دوم به دانش و مهارت مرتبط است. درواقع، با وجود نظامهای آموزشی هوشمند و فضای آنلاین حرکتی از سمت رویکردهای نرم، ذهنی، ارزشی و انسانی به سمت رویکردهای سخت، مغزی، معیشتی و ماشینی در حال رخ دادن است که باید در شرایط کنونی آموزش مورد توجّه متخصصان آموزشی، مدرّسان و مؤلفان کتابهای درسی قرار گیرد.
کلمات کلیدی
, آموزش چینش ذهنی, آموزش چینش مغزی, انباشت ذهنی, پرورش ذهنی, مغزورزی, مغززایی@article{paperid:1097646,
author = {پیش قدم, رضا and ابراهیمی, شیما},
title = {معرّفی آموزشهای مبتنی بر چینش ذهنی و چینش مغزی},
journal = {مطالعات زبان و ترجمه},
year = {2024},
volume = {56},
number = {4},
month = {February},
issn = {2383-2878},
pages = {71--95},
numpages = {24},
keywords = {آموزش چینش ذهنی، آموزش چینش مغزی، انباشت ذهنی، پرورش ذهنی، مغزورزی، مغززایی},
}
%0 Journal Article
%T معرّفی آموزشهای مبتنی بر چینش ذهنی و چینش مغزی
%A پیش قدم, رضا
%A ابراهیمی, شیما
%J مطالعات زبان و ترجمه
%@ 2383-2878
%D 2024