عنوان : ( تأثیر القای انگیختگی هیجانی خوشایند پس از یادگیری بر تحکیم حافظه )
نویسندگان: مریم تاجیک اسمعیلی , سیدکاظم رسول زاده طباطبائی , علیرضا مرادی ,چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر انگیختگی خوشایند بر تحکیم حافظه بوده است. به همین منظور تعداد 60 نفر از جامعهی دانشجویان دانشگاههای تربیت مدرس، تهران و آزاد واحد تهران جنوب (30زن و 30 مرد) به صورت در دسترس انتخاب و پس از کسب ملاکهای لازم برای ورود به گروه نمونه به صورت تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. پس از یادگیری و یادآوری فوری فهرست لغات، در گروه آزمایش کاربست آزمایشی (تماشای قطعه فیلمهای برانگیزانندة مثبت) اعمال شد و آزمودنیهای گروه کنترل به تماشای قطعه فیلم خنثی پرداختند. در پژوهش حاضر نمرات آزمون های یادآوری آزاد تأخیری و بازشناسی که 30 دقیقه پس از یادگیری فهرست لغات انجام شدند، به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدند. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از آزمون t مستقل نشان داد، میانگین نمرات آزمونهای یادآوری آزاد تأخیری و بازشناسی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در سطح معناداری کمتر از ،0/01 بیشتر است. این یافتهها نشان میدهند که القای انگیختگی پس از یادگیری موجب تحکیم حافظه برای آن مطالب میشود و این امر بدون توجه به هیجانی یا خنثی بودن محرکهای یادگرفته شده است.
کلمات کلیدی
, انگیختگی هیجانی خوشایند, تحکیم حافظه.@article{paperid:1098535,
author = {مریم تاجیک اسمعیلی and رسول زاده طباطبائی, سیدکاظم and علیرضا مرادی},
title = {تأثیر القای انگیختگی هیجانی خوشایند پس از یادگیری بر تحکیم حافظه},
journal = {پژوهش در سلامت روانشناختی},
year = {2012},
volume = {6},
number = {2},
month = {June},
issn = {2008-0166},
pages = {1--9},
numpages = {8},
keywords = {انگیختگی هیجانی خوشایند، تحکیم حافظه.},
}
%0 Journal Article
%T تأثیر القای انگیختگی هیجانی خوشایند پس از یادگیری بر تحکیم حافظه
%A مریم تاجیک اسمعیلی
%A رسول زاده طباطبائی, سیدکاظم
%A علیرضا مرادی
%J پژوهش در سلامت روانشناختی
%@ 2008-0166
%D 2012