عنوان : ( بررسی تأثیر نوازۀ معلمان فارسی بر میزان اضطراب، یادگیری و مشارکت دانشآموزان دورۀ متوسطۀ دوم )
نویسندگان: شیما ابراهیمی , سارا میربلوک سوستانی ,
چکیده
حمایت معلمان از دانشآموزان در محیط آموزشی اهمیت بسزایی در یادگیری آنان دارد. این حمایت گونههای متفاوتی دارد که یکی از آنها «نوازه» است. نوازه بهمعنای درک حضور دیگران و توجه به آن است. درراستای انجام پژوهش کیفی حاضر و برای بررسی نقش نوازه بهعنوان گونهای از حمایت معلمان فارسی، مصاحبهای نیمهساختاریافته شامل سه پرسش کیفی در خصوص تأثیر نوازه بر میزان اضطراب، یادگیری و مشارکت کلاسی، با 62 دانشآموز دختر مشغول به تحصیل در دورۀ دوم متوسطه در بازۀ سنی 16 تا 18سال (سال تحصیلی 1402-1403) انجام شد؛ پس از اشباع دادهها، پاسخهای دانشآموزان به هر پرسش دستهبندی گردید. نتایج نشان داد دانشآموزان احساس امنیت و آرامش (48%)، دریافت توجه از سوی معلم (42%) و تقویت اعتمادبهنفس (10%) را نتیجۀ نوازهگری معلم در کاهش میزان اضطراب خود میدانند. همچنین آنان افزایش میزان یادگیری خود در اثر نوازهگری معلم را نتیجۀ افزایش انگیزش (32%)، فرصت مشارکت و استفاده از تجربیات (26%)، رفتار دوستانۀ معلم و عدم تحقیر (23%) وکاهش اضطراب و احساسات منفی (19%) عنوان کردند. درخصوص میزان مشارکت نیز آنان ایجاد جرئتمندی و اهمیت به نظرات (29%)، اشتیاق به کلاس (26%)، احساس امنیت (26%) و تمایل به قراری ارتباط (19%) را نتیجۀ استفاده معلمان فارسی از نوازه میدانند. بنابراین میتوان گفت استفادۀ معلمان فارسی از نوازه در تدریس میتواند سبب کاهش میزان اضطراب، افزایش میزان یادگیری و مشارکت کلاسی دانشآموزان شود.
کلمات کلیدی
, حمایت معلم, نوازه, اضطراب, یادگیری, مشارکت در کلاس@inproceedings{paperid:1099398,
author = {ابراهیمی, شیما and میربلوک سوستانی, سارا},
title = {بررسی تأثیر نوازۀ معلمان فارسی بر میزان اضطراب، یادگیری و مشارکت دانشآموزان دورۀ متوسطۀ دوم},
booktitle = {1st International Conference on Modern Research in Education},
year = {2024},
location = {Tehran, ايران},
keywords = {حمایت معلم، نوازه، اضطراب، یادگیری، مشارکت در کلاس},
}
%0 Conference Proceedings
%T بررسی تأثیر نوازۀ معلمان فارسی بر میزان اضطراب، یادگیری و مشارکت دانشآموزان دورۀ متوسطۀ دوم
%A ابراهیمی, شیما
%A میربلوک سوستانی, سارا
%J 1st International Conference on Modern Research in Education
%D 2024