1st International Conference on Modern Research in Education , 2024-07-31

عنوان : ( بررسی تأثیر نوازۀ معلمان فارسی بر میزان اضطراب، یادگیری و مشارکت دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ دوم )

نویسندگان: شیما ابراهیمی , سارا میربلوک سوستانی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

حمایت معلمان از دانش‌آموزان در محیط آموزشی اهمیت بسزایی در یادگیری آنان دارد. این حمایت گونه‌های متفاوتی دارد که یکی از آن‌ها «نوازه» است. نوازه به‌معنای درک حضور دیگران و توجه به آن است. درراستای انجام پژوهش کیفی حاضر و برای بررسی نقش نوازه به‌عنوان گونه‌ای از حمایت معلمان فارسی، مصاحبه‌ای نیمه‌ساختاریافته شامل سه پرسش کیفی در خصوص تأثیر نوازه بر میزان اضطراب، یادگیری و مشارکت کلاسی، با 62 دانش‎آموز دختر مشغول به تحصیل در دورۀ دوم متوسطه در بازۀ سنی 16 تا 18سال (سال تحصیلی 1402-1403) انجام شد؛ پس از اشباع داده‌ها، پاسخ‌های دانش‌آموزان به هر پرسش دسته‌بندی گردید. نتایج نشان داد دانش‌آموزان احساس امنیت و آرامش (48%)، دریافت توجه از سوی معلم (42%) و تقویت اعتماد‌به‌نفس (10%) را نتیجۀ نوازه‌گری معلم در کاهش میزان اضطراب خود می‌دانند. همچنین آنان افزایش میزان یادگیری خود در اثر نوازه‌گری معلم را نتیجۀ افزایش انگیزش (32%)، فرصت مشارکت و استفاده از تجربیات (26%)، رفتار دوستانۀ معلم و عدم تحقیر (23%) وکاهش اضطراب و احساسات منفی (19%) عنوان کردند. درخصوص میزان مشارکت نیز آنان ایجاد جرئت‌مندی و اهمیت به نظرات (29%)، اشتیاق به کلاس (26%)، احساس امنیت (26%) و تمایل به قراری ارتباط (19%) را نتیجۀ استفاده معلمان فارسی از نوازه می‌دانند. بنابراین می‌توان گفت استفادۀ معلمان فارسی از نوازه در تدریس می‌تواند سبب کاهش میزان اضطراب، افزایش میزان یادگیری و مشارکت کلاسی دانش‌آموزان شود.

کلمات کلیدی

, حمایت معلم, نوازه, اضطراب, یادگیری, مشارکت در کلاس
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1099398,
author = {ابراهیمی, شیما and میربلوک سوستانی, سارا},
title = {بررسی تأثیر نوازۀ معلمان فارسی بر میزان اضطراب، یادگیری و مشارکت دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ دوم},
booktitle = {1st International Conference on Modern Research in Education},
year = {2024},
location = {Tehran, ايران},
keywords = {حمایت معلم، نوازه، اضطراب، یادگیری، مشارکت در کلاس},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T بررسی تأثیر نوازۀ معلمان فارسی بر میزان اضطراب، یادگیری و مشارکت دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ دوم
%A ابراهیمی, شیما
%A میربلوک سوستانی, سارا
%J 1st International Conference on Modern Research in Education
%D 2024

[Download]