مطالعات جمعیتی, سال (2023-10)

عنوان : ( روایت‌ پژوهی فرایندهای تثیرگذار برمهاجرت از روستا به حاشیۀ شهر شیراز (مورد مطالعه: مهاجران ساکن در شهرک‌های سعدی و جوادیه ) )

نویسندگان: عباس رمضانی باصری , مریم مختاری , مجید فولادیان , رامین مرادی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، تحلیل الگوهایی است که مهاجران روستایی طی نموده‌ تا به حاشیه‌نشینی رسیده‌اند. برای یافتن این الگوها از تکنیک مصاحبه استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه، خانواده‌هایی هستند که از منطقه کامفیروز مهاجرت کرده‌اند و در شهرک‌های سعدی و جوادیه شیراز مستقر شده‌اند. شیوه اصلی تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه، تحلیل مضمون بوده است. پس از انجام ۲۲ مصاحبۀ عمیق با افراد مورد مطالعه، اشباع داده حاصل شد. طبق یافته‌های این مطالعه می‌توان چهار الگو برای حاشیه‌نشین شدن این خانواده‌ها را نتیجه گرفت: 1. الگوی مهاجرت خانواده‌های دارای فقر اقتصادی، 2. الگوی مهاجرت خانواده‌هایی که دچار دگرگونی ارزشی-هنجاری شده‌اند، 3. الگوی مهاجرت زمین‌داران بزرگ روستایی، 4. الگوی مهاجرت خانواده‌های دارای فرهنگ کار. به‌طورکلی، نتایج نشان داد که عوامل و زمینه‌های فرهنگی- اجتماعی که در الگوهای دوم، سوم و چهارم بیان شده است، بیشتر از عوامل اقتصادی در الگوی اول بر مهاجرت و حاشیه‌نشینی مهاجران تأثیرگذار بوده است.

کلمات کلیدی

, حاشیه نشینی, مهاجرت, کامفیروز
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1099640,
author = {عباس رمضانی باصری and مریم مختاری and فولادیان, مجید and رامین مرادی},
title = {روایت‌ پژوهی فرایندهای تثیرگذار برمهاجرت از روستا به حاشیۀ شهر شیراز (مورد مطالعه: مهاجران ساکن در شهرک‌های سعدی و جوادیه )},
journal = {مطالعات جمعیتی},
year = {2023},
month = {October},
issn = {2676-5306},
keywords = {حاشیه نشینی، مهاجرت، کامفیروز},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T روایت‌ پژوهی فرایندهای تثیرگذار برمهاجرت از روستا به حاشیۀ شهر شیراز (مورد مطالعه: مهاجران ساکن در شهرک‌های سعدی و جوادیه )
%A عباس رمضانی باصری
%A مریم مختاری
%A فولادیان, مجید
%A رامین مرادی
%J مطالعات جمعیتی
%@ 2676-5306
%D 2023

[Download]