عنوان : ( اصطلاح شناسی تدبر و مطالعه تطبیقی آن با روش آموزش اکتشافی و متعلم محور )
نویسندگان: فاطمه سادات هاشمی زو , عباس اسمعیلی زاده , غلامرضا رئیسیان ,
چکیده
تدبر قرآن یکی از حوزه های فهم و آموزش قرآن کریم، در عصر حاضر است. قرآن پژوهان بسیاری درباره چیستی و روش آموزش آن اقدام به نگارش کتب و مقالات مختلف نموده اند. لیکن همچنان پرسش هایی درباره ماهیت این فرایند و تبیین اصطلاحی تدبّر و ارتباط آن با سایر اصطلاحات حوزه فهم و تعلیم قرآن کریم مطرح است. این پژوهش، پس از ریشه شناسی و تبیین معنای لغوی تدبّر و بررسی کاربردهای قرآنی آن، با روش ّمطالعه منطقی سبر و تقسیم و روش مطالعه تطبیقی به دنبال تبیین ماهیت و چیستی اصطلاح تدبر است. این پژوهش، با بررسی مؤلفه های تدبّر در نزد قرآن پژوهان، به این نتیجه می رسد که تدبّر یک روش آموزش همگانی متعلّم محور است که امروزه این روش را با نام روش فعال آموزشی اکتشافی و متعلّم- محور می شناسند. در ادامه سه نمونه تدبّر قرآنی انطباق کامل فرایند تدبّر با مراحل آموزش اکتشافی را نشان می دهد.
کلمات کلیدی
, اصطلاح شناسی تدبّر, روش آموزش اکتشافی, استقرایی, حل مسأله, قصه گویی@article{paperid:1099696,
author = {هاشمی زو, فاطمه سادات and اسمعیلی زاده, عباس and رئیسیان, غلامرضا},
title = {اصطلاح شناسی تدبر و مطالعه تطبیقی آن با روش آموزش اکتشافی و متعلم محور},
journal = {کتاب قیم},
year = {2025},
volume = {15},
number = {32},
month = {April},
issn = {2251-6026},
pages = {169--191},
numpages = {22},
keywords = {اصطلاح شناسی تدبّر، روش آموزش اکتشافی، استقرایی، حل مسأله، قصه گویی},
}
%0 Journal Article
%T اصطلاح شناسی تدبر و مطالعه تطبیقی آن با روش آموزش اکتشافی و متعلم محور
%A هاشمی زو, فاطمه سادات
%A اسمعیلی زاده, عباس
%A رئیسیان, غلامرضا
%J کتاب قیم
%@ 2251-6026
%D 2025