عنوان : ( طراحی و هناریابی پرسشنامۀ رضایت از روش تدریس مدرسان بر مبنای الگوی هَیَامَد )
نویسندگان: شیما ابراهیمی , زهرا جهانی ,چکیده
از آنجا که رضایت یا نارضایتی فراگیران از روش تدریس مدرسان سهم بسزایی در میزان یادگیری آنان دارد، شایسته است مدرسان در انتخاب روش تدریس خود به نیازهای آنان در یادگیری مطالب توجه داشته باشند، که از جملۀ این نیازها به کارگیری هیجانات و حواس فراگیران در فرآیند یادگیری است. بنابراین با توجه به جایگاه هیجانات و حواس در آموزش و همچنین اهمیت رضایت فراگیران نسبت به روش تدریس مدرسان، پژوهش حاضر با هدف طراحی و هنجاریابی پرسشنامۀ رضایت از روش تدریس مدرسان بر مبنای الگوی هَیَجامَد (هیجان و بسامد) انجام شد.روش پژوهش از نوع کمّی و کاربردی است که در آن نگارندگان پس از طراحی پرسشنامه و تأیید روایی محتوایی آن توسط متخصصان روانشناسی آموزش زبان، آن را در اختیار دانشجویان قرار دادند. حجم نمونه بر اساس نمونهگیری در دسترس 398 دانشجو (315 زن و 83 مرد) با میانگین سنی (86/22) در رشتههای زبان و ادبیات فارسی، زبان انگلیسی و زبان عربی در مقاطع تحصیلی گوناگون بودند. به منظور بررسی روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و برای بررسی پایایی آن از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد پرسشنامۀ رضایت از روش تدریس بر مبنای الگوی هَیَجامَد از سه عامل روانشناختی(10 گویه)، شناختی (10 گویه) و محیطی (8 گویه) تشکیل شده است. همچنین پایایی پرسشنامه نیز از طریق آزمون آلفای کرونباخ با عدد (97/0) تأیید شد. در نتیجه از این پرسشنامه میتوان به عنوان ابزاری برای بررسی کیفیت روش تدریس مدرسان در دانشگاههها بهره برد.
کلمات کلیدی
پرسشنامۀ رضایت از روش تدریس تدریس مؤثر هیجانات حواس الگوی هَیَجامَد@article{paperid:1099762,
author = {ابراهیمی, شیما and جهانی, زهرا},
title = {طراحی و هناریابی پرسشنامۀ رضایت از روش تدریس مدرسان بر مبنای الگوی هَیَامَد},
journal = {مطالعات آموزشی و آموزشگاهی },
year = {2024},
month = {September},
issn = {2423-494X},
keywords = {پرسشنامۀ رضایت از روش تدریس تدریس مؤثر هیجانات حواس الگوی هَیَجامَد},
}
%0 Journal Article
%T طراحی و هناریابی پرسشنامۀ رضایت از روش تدریس مدرسان بر مبنای الگوی هَیَامَد
%A ابراهیمی, شیما
%A جهانی, زهرا
%J مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
%@ 2423-494X
%D 2024