تعالی تعلیم و تربیت و آموزش, دوره (2), شماره (4), سال (2024-11) , صفحات (1-19)

عنوان : ( آموزش تکلیف محور، رویکردی اثربخش در پرورش مهارت تدریس(طراحی، اجرا، ارزشیابی) )

نویسندگان: سمیه قاضی , مرتضی کرمی , ٌصمد ایزدی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پژوهش حاضر با هدف کاربرد مدل طراحی آموزشی چهار مؤلفه ای برای آموزش درس کارورزی به منظور پرورش مهارت تدریس(طراحی،اجرا،ارزشیابی) در دانشجو معلمان و مقایسه اثربخشی آن با روش آموزشی رایج درس کارورزی انجام شد . این پژوهش با توجه به اهداف پژوهش جزء پژوهش های کاربردی بوده و به جهت گردآوردی داده ها جزء تحقیقات شبه آزمایشی قرار می گیرد. در پژوهش حاضر از طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه استفاده شده است. جامعه آماری کلیه دانشجومعلمان ترم 8 دانشگاه فرهنگیان در استان مازندران در سال تحصیلی 1401-1400می باشد . برای نمونه گیری از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی استفاده شد. یک دوره آموزشی 16 جلسه ای با رویکرد تکلیف محور و بر اساس مدل چهار مولفه ای، طراحی و برای دانشجو معلمان اجرا گردید. بعد از پایان اجرای دوره آموزشی به منظور سنجش اثربخشی مدل چهار مولفه ای در کسب مهارت تدریس(طراحی، اجرا ، ارزشیابی) در مقایسه با محیط های آموزشی رایج کارورزی در دانشجو معلمان، از یک ابزار محقق ساخته و استاندارد شده استفاده گردید و دو گروه آزمایش و کنترل از نظر میزان اثربخشی فرایند تدریس با یکدیگر مقایسه شدند . نتایج آماری نشان دهنده اختلاف معنی دار میانگین متغیرها بین دو گروه کنترل و آزمایش و حاکی از این بود که کاربرد آموزش تکلیف محور و مدل چهار مولفه ای طراحی آموزشی در کسب مهارت تدریس (طراحی، اجرا، ارزشیابی) توسط دانشجومعلمان موثر است.

کلمات کلیدی

, \\\"رویکرد تکلیف محور\\\", \\\"مدل چهار مولفه ای\\\", \\\"مهارت تدریس\\\" , \\\"دانشجو معلم\\\",
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1100745,
author = {قاضی, سمیه and کرمی, مرتضی and ٌصمد ایزدی},
title = {آموزش تکلیف محور، رویکردی اثربخش در پرورش مهارت تدریس(طراحی، اجرا، ارزشیابی)},
journal = {تعالی تعلیم و تربیت و آموزش},
year = {2024},
volume = {2},
number = {4},
month = {November},
issn = {2821-269X},
pages = {1--19},
numpages = {18},
keywords = {\\\"رویکرد تکلیف محور\\\"; \\\"مدل چهار مولفه ای\\\"; \\\"مهارت تدریس\\\" ; \\\"دانشجو معلم\\\";},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T آموزش تکلیف محور، رویکردی اثربخش در پرورش مهارت تدریس(طراحی، اجرا، ارزشیابی)
%A قاضی, سمیه
%A کرمی, مرتضی
%A ٌصمد ایزدی
%J تعالی تعلیم و تربیت و آموزش
%@ 2821-269X
%D 2024

[Download]