عنوان : ( Examining Emo-Educational Divorce among Persian Language and Literature Students at Ferdowsi University of Mashhad )
نویسندگان: سیده فائزه حسینی خواه , شیما ابراهیمی ,
چکیده
زبان و ادبیّات فارسی در انتقال تجربیات و دانش به نسلهای آینده نقش مهمّی ایفا میکند؛ بههمیندلیل سالهاست که در دانشگاههای ایران، رشتۀ تحصیلی زبان و ادبیّات فارسی در مقاطع کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری ایجاد شده است. بهنظر میرسد دانشجویان این رشته، بهتدریج به دلایلی دچار کاهش نگرش و انگیزش مثبت میشوند و ممکن است نسبت به برخی دروس دچار طلاق عاطفیآموزشی و در طولانیمدّت فرسودگی تحصیلی شوند. بنابراین هدف از پژوهش کمّی-کاربردی حاضر، بررسی میزان طلاق عاطفیآموزشی در دانشجویان رشتة زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد میباشد. جامعة آماری پژوهش، تمامی دانشجویان این مقاطع بودند که 160 نفر کارشناسی، 98 نفر کارشناسیارشد و 81 نفر دکتری بهعنوان حجم نمونه شرکت کردند و پرسشنامة طلاق عاطفیآموزشی به شیوة نمونهگیری دردسترس در اختیار آنان قرار گرفت. نتایج نشان داد طلاق عاطفیآموزشی در دانشجویان مقطع کارشناسی از دانشجویان کارشناسیارشد و دکتری بالاتر است و ابتلای دانشجویان کارشناسی به زیرسازههای آن از دانشجویان ارشد و دکتری بالاتر است. بنابراین مقطع کارشناسی در انگیزش تحصیلی دانشجویان این رشته برای ادامۀ تحصیل اهمّیّت زیادی دارد و برای کاهش میزان طلاق عاطفیآموزشی، توجّه به بازنگری سرفصل دروس، استفاده از شیوههای جدید تدریس و سایر راهکارهایی که به بهبود اشتغال دانشجویان در آینده کمک کند، ضروری است.
کلمات کلیدی
, فرسودگی تحصیلی, طلاق عاطفیآموزشی, رشتۀ زبان و ادبیّات فارسی, دانشگاه فردوسی مشهد@inproceedings{paperid:1102192,
author = {حسینی خواه, سیده فائزه and ابراهیمی, شیما},
title = {Examining Emo-Educational Divorce among Persian Language and Literature Students at Ferdowsi University of Mashhad},
booktitle = {5th International Conference on Humanities, Educational Sciences, Law and Social Sciences},
year = {2025},
location = {بلژيك},
keywords = {فرسودگی تحصیلی، طلاق عاطفیآموزشی، رشتۀ زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد},
}
%0 Conference Proceedings
%T Examining Emo-Educational Divorce among Persian Language and Literature Students at Ferdowsi University of Mashhad
%A حسینی خواه, سیده فائزه
%A ابراهیمی, شیما
%J 5th International Conference on Humanities, Educational Sciences, Law and Social Sciences
%D 2025