عنوان : ( نقش توانایی نظریه ذهن در پیش بینی سطوح همدلی )
نویسندگان: سعیده جاودانی سمیعی , مریم یوسفی , مریم بردبار ,چکیده
چکیده زندگی در دنیای پیچیده امروز مستلزم مهارتهایی است که امکان تعامالت اجتماعی سازنده را فراهم کند. از جمله این مهارتها همدلی است که مهارت فهم هیجانات دیگران و توانایی پاسخدهی عاطفی و رفتاری موثر به آن است. از عوامل موثر بر همدلی، توانایی نظریه ذهن است. با توجه به نقش توانایی همدلی در رفتارهای جامعهپسند کودکان، بررسی راه های تقویت مهارت همدلی و شناخت پیش نیازها و همبستههای آن ضرورت می یابد، از این رو هدف این پژوهش بررسی نقش توانایی نظری هذهن کودکان پیشدبستانی در پیش بینی سطوح مختلف همدلی بود. پژوهش حاضر توص یفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، کودکان پیشدبستانی شهر مشهد در سال 1402 بودند. نمونه پژوهش به روش دردسترس از دو مهدکودک انتخاب شدند و پس از هماهنگی با مسئولین مهد کودک و کسب رضایت والدین، 60 نفر از کودکان به تکالیف نظریه ذهن )ولمن و لیو، 2004( و مادران آنها به پرسشنامه همدلی کودک- فرم والد )ریف و همکاران، 2010( پاسخ دادند. بر اساس یافته ها همبستگی بین نظریه ذهن با همدلی و زیر مقیاس سرایت احساس و توجه به احساسات دیگران مثبت و معنادار است. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون بیانگر این بود که نظریه ذهن کودک پیشبینی کننده مثبت و معنادار همدلی است. از این رو می توان بیان کرد که فهم و اسناد حالت ذهنی به خود و دیگران به همدلی بیشتر در تعامالت اجتماعی می انجامد.
کلمات کلیدی
, کودکان پیش دبستانی, نظریه ذهن, همدلی@inproceedings{paperid:1102277,
author = {جاودانی سمیعی, سعیده and یوسفی, مریم and بردبار, مریم},
title = {نقش توانایی نظریه ذهن در پیش بینی سطوح همدلی},
booktitle = {دومین همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم},
year = {2024},
location = {قائنات, ايران},
keywords = {کودکان پیش دبستانی، نظریه ذهن، همدلی},
}
%0 Conference Proceedings
%T نقش توانایی نظریه ذهن در پیش بینی سطوح همدلی
%A جاودانی سمیعی, سعیده
%A یوسفی, مریم
%A بردبار, مریم
%J دومین همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم
%D 2024
