عنوان : ( بررسی تأثیرات آموزشهای چندحسی محیطی و موضوعی بر میزان تمایل به نگارش دانشگاهی )
نویسندگان: زهرا شریعت پناه , شیما ابراهیمی , رضا پیش قدم , محمدجواد مهدوی ,
چکیده
نگارش دانشگاهی یکی از راههای مؤثر در انتقال دانش و اطلاعات در محیط دانشگاهی است؛ بااینحال مهارت نگارش در نهادهای آموزشی از مدرسه تا دانشگاه چندان جدی گرفته نمیشود. از طرفی دانشجویان نیز تمایل زیادی به این مهارت نشان نمیدهند و نگارش را یک فرآیند پیچیده میدانند. در پژوهش شبهآزمایشی حاضر با هدف نشان دادن اهمیت استفاده از حواس در آموزش مهارت نگارش، تأثیر آموزشهای چندحسی محیطی و موضوعی بر میزان تمایل به نگارش دانشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفت. 300 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پس از گذراندن 7 جلسه آموزش در 3 گروه (1- آموزش چندحسی محیطی، 2- آموزش چندحسی موضوعی 3- روش معمول تدریس) براساس پرسشنامۀ تمایل به نگارش دانشگاهی و نگارش یک متن توصیفی در پیشآزمون و پسآزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و برای معناداری نمرات پیشآزمون و پسآزمون نگارش از آزمون تی جفت نمونهای استفاده شد. تحلیل آزمون تی جفتی نشان داد در گروهی که آموزش چندحسی محیطی دریافت کردهاند، تمایل به نگارش افزایش معناداری داشته است و تمایل دانشجویان زن در گروه چندحسی موضوعی نسبت به دانشجویان مرد دو گروه دیگر بالاتر بوده است؛ بنابراین به نظر میرسد تمایل به نگارش سازهای چندبعدی است که بر روشهای آموزش، انگیزۀ درونی و تجربیات پیشین و خودکارآمدی فرد در نوشتن بستگی دارد، ازاینرو روشهای چندحسی در مقایسه با روش سنتی میتواند تعامل اجتماعی و حمایت گروهی را افزایش دهند و دانشجویان از طریق تعامل بیشتر با محیط، خودکارآمدی بالاتری را در نوشتن تجربه کنند.
کلمات کلیدی
, تمایل به نگارش دانشگاهی, آموزش چندحسی موضوعی, آموزش چندحسی محیطی, نگارش دانشگاهی@article{paperid:1103013,
author = {شریعت پناه, زهرا and ابراهیمی, شیما and پیش قدم, رضا and مهدوی, محمدجواد},
title = {بررسی تأثیرات آموزشهای چندحسی محیطی و موضوعی بر میزان تمایل به نگارش دانشگاهی},
journal = {زبانشناسی و گویش های خراسان},
year = {2025},
volume = {17},
number = {2},
month = {September},
issn = {2008-7233},
pages = {155--186},
numpages = {31},
keywords = {تمایل به نگارش دانشگاهی، آموزش چندحسی موضوعی، آموزش چندحسی محیطی، نگارش دانشگاهی},
}
%0 Journal Article
%T بررسی تأثیرات آموزشهای چندحسی محیطی و موضوعی بر میزان تمایل به نگارش دانشگاهی
%A شریعت پناه, زهرا
%A ابراهیمی, شیما
%A پیش قدم, رضا
%A مهدوی, محمدجواد
%J زبانشناسی و گویش های خراسان
%@ 2008-7233
%D 2025