عنوان : ( نقش اقتصاد مدیریتی در تدوین استراتژیهای کسب و کار: راهکاری برای تصمیمگیری هوشمند در محیطهای رقابتی )
نویسندگان: هومن جباری , وحید ارشدی ,
چکیده
اقتصاد مدیریتی به عنوان یک حوزه میان رشته ا ی، به دلیل پیچیده تر شدن و تنوع روزافزون محیطهای کسب وکار در سالهای اخیر، توجه زیاد ی را به خود جلب کرده است. افزا یش نیاز سازمانها به ابزارهایی برا ی تصمیم گیر ی آگاهانه در فضایی مملو از تغییرات سریع و رقابت فزا ینده، موجب گسترش کاربردهای ا ین حوزه شده است. ا ین مطالعه از رو یکرد نظری بهره گرفته است و مبتنی بر تحلیل مفهومی و مطالعات کتابخانه ای است. در این راستا، از منابع علمی موجود شامل مقاالت پژوهشی، کتب تخصصی، گزارشهای مدیریتی و دیدگاههای صاحبنظران حوزههای اقتصاد مدیر یتی و مدیریت استراتژیک استفاده شده است. اطالعات گردآوری شده به روش تحلیل محتوا ی کیفی مورد بررسی قرار گرفت تا مفاهیم کلیدی، ارتباط میان آن ها و چارچوبهای نظری مؤثر در تصمیمگیر ی مدیریتی شناسایی و تبیین شود. هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین اقتصاد مدیریتی و تدوین استراتژ یهای کسب وکار است و هشت رویکرد استراتژی ک کلیدی را شناسایی می کند که مبنا ی تصمیم گیری هوشمندانه برا ی مدیرانی هستند که به دنبال افزا یش سودآوری، سهم بازار و مزیت رقابتی اند. در این راستا، مطالعه حاضر با تبیین پیوند میان ا ین دو مفهوم بنیادین، عناصر حیاتی مورد نیاز مدیران برای تحقق اهداف سازمانی و بهینه سازی موفقیت مالی را معرفی می کند. از منظر عملی، یافته های این پژوهش به مدیران ارشد کمک می کند تا حتی کوچکترین برنامه های سازمانی را با رویکردی استراتژ یک طراحی و اجرا کنند؛ چراکه در مسیر رشد و رقابت، هیچ اقدامی بی اهمیت نیست.
کلمات کلیدی
, اقتصاد مدیریتی, تدوین استراتژیهای کسب وکار, پیامدها, تصمیم گیری, عدم قطعیتها.@article{paperid:1103357,
author = {هومن جباری and ارشدی, وحید},
title = {نقش اقتصاد مدیریتی در تدوین استراتژیهای کسب و کار: راهکاری برای تصمیمگیری هوشمند در محیطهای رقابتی},
journal = {رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری},
year = {2025},
volume = {9},
number = {97},
month = {August},
issn = {2588-4573},
pages = {378--389},
numpages = {11},
keywords = {اقتصاد مدیریتی، تدوین استراتژیهای کسب وکار، پیامدها، تصمیم گیری، عدم قطعیتها.},
}
%0 Journal Article
%T نقش اقتصاد مدیریتی در تدوین استراتژیهای کسب و کار: راهکاری برای تصمیمگیری هوشمند در محیطهای رقابتی
%A هومن جباری
%A ارشدی, وحید
%J رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری
%@ 2588-4573
%D 2025