عنوان : ( بررسی میزان موفّقیّت مدرّسان آموزش زبان فارسی مدارس المهدی «ع» لبنان از دیدگاه فارسیآموزان لبنانی )
نویسندگان: ایمان فرحات , شیما ابراهیمی ,
چکیده
زبان فارسی از دیرباز تا کنون مورد توجّه کشورهای عربزبانی همچون لبنان قرار گرفته و امروزه در بسیاری از دانشگاهها و مدارس این کشور از جمله مدارس المهدی «ع» تدریس میشود. گفتنی است یکی از عوامل مؤثّر در نیل به اهداف آموزش این زبان مدرّسان هستند که نقش بسیار مهمّی در رشد مهارتهای زبانی فراگیران و دستیابی به موفّقیّت مطلوب ایفا میکنند. پژوهش کمّی و کاربردی حاضر کوشیده است تا بهمنظور ارتقای جایگاه زبان فارسی در کشور لبنان، بهبود روشهای تدریس مدرّسان و افزایش رضایتمندی زبانآموزان، به بررسی میزان موفّقیّت مدرّسان آموزش زبان فارسی مدارس المهدی «ع» از منظر فارسیآموزان لبنانی بپردازد. بدینمنظور پرسشنامة ویژگیهای مدرّسان موفّق زبان توسّط 258 نفر فارسیآموزان سطوح مبتدی و متوسّط، در دو شعبة شاهد و الحدث مدارس المهدی «ع» بیروت تکمیل شد. با هدف بررسی سطح معناداری میان زیرسازههای پرسشنامة موفّقیّت در مدرّسان آموزش زبان فارسی، دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس و آزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که تفاوت معناداری میان زیرسازههای پرسشنامة ویژگیهای مدرّسان موفّق زبان وجود دارد. بهعلاوه نتایج حاصل از آزمون تی مستقل نمایانگر یکسانی میزان موفّقیّت در مدرّسان آموزش زبان فارسی در سطوح گوناگون زبانآموزی بود. انتظار میرود مدرّسان آموزش زبان فارسی در لبنان با توجّه به نتایج این پژوهش بتوانند نقاط قوّت و ضعف و نیز انتظارات زبانآموزان از خود را بهتر بشناسند و در راستای رفع کاستیها و بهبود روشهای تدریس خود گام بردارند.
کلمات کلیدی
آموزش زبان فارسی؛ میزان موفّقیّت مدرّس؛ فارسیآموزان لبنانی؛ مدارس المهدی «ع» لبنان@article{paperid:1103390,
author = {فرحات, ایمان and ابراهیمی, شیما},
title = {بررسی میزان موفّقیّت مدرّسان آموزش زبان فارسی مدارس المهدی «ع» لبنان از دیدگاه فارسیآموزان لبنانی},
journal = {پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان},
year = {2025},
volume = {13},
number = {2},
month = {June},
issn = {2322-5394},
pages = {1--30},
numpages = {29},
keywords = {آموزش زبان فارسی؛ میزان موفّقیّت مدرّس؛ فارسیآموزان لبنانی؛ مدارس المهدی «ع» لبنان},
}
%0 Journal Article
%T بررسی میزان موفّقیّت مدرّسان آموزش زبان فارسی مدارس المهدی «ع» لبنان از دیدگاه فارسیآموزان لبنانی
%A فرحات, ایمان
%A ابراهیمی, شیما
%J پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان
%@ 2322-5394
%D 2025