تعلیم و تربیت, دوره (41), شماره (161), سال (2025-6) , صفحات (141-158)

عنوان : ( شناسایی کارکردهای اجرایی مؤثر در عملکرد تحصیلی دانش آموزان )

نویسندگان: علی اسدی قلعه نی , حسین کارشکی , سیدامیر امین یزدی , مریم بردبار ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف پژوهش حاضر اولویت‌­بندی کارکردهای اجرایی در عملکرد تحصیلی دانش­‌آموزان دوره متوسطه اول بود. روش پژوهش، کیفی از نوع تئوری زمینه‌­ای بود که از روشهای ­تحلیل اسناد علمی و مصاحبه استفاده شده است. جامعه آماری نخست شامل اسناد علمی مکتوب بود که نمونه­‌ای 47 تایی از میان اسناد سالهای 2002 تا 2021 با روش واش و وارد انتخاب شدند و جامعه دوم شامل متخصصان و مجریان حوزۀ آموزش بود که از میان آنان 20 نفر با روش نمونه­‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌های اسناد مکتوب با روشهای آماری کمی و کیفی و مصاحبه­‌ها با روش کدگذاری به کمک نرم­‌افزار مکس‌­کیودا 18 تحلیل شدند. یافته‌­ها نشان دادند که مهم‌­ترین کارکردهای اجرایی در عملکرد تحصیلی به ترتیب حافظۀ فعال، برنامه‌­ریزی و تعیین هدف، سازمان­دهی و خودتنظیمی است. نتایج این پژوهش ادبیات گذشته را در زمینه کارکردهای اجرایی در حوزه تحصیلی گسترش می‌دهد و عوامل استخراج شده در حوزۀ کارکردهای اجرایی اولویت‌­دار جزء مؤلفه­‌های اصولی در عملکرد تحصیلی است که می­‌تواند تلویحات کاربردی برای مجریان حوزۀ آموزش داشته باشد.

کلمات کلیدی

, کارکردهای اجرایی, مهم ترین کارکردهای اجرایی, عملکرد تحصیلی, دانش آموزان
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1103499,
author = {اسدی قلعه نی, علی and کارشکی, حسین and امین یزدی, سیدامیر and بردبار, مریم},
title = {شناسایی کارکردهای اجرایی مؤثر در عملکرد تحصیلی دانش آموزان},
journal = {تعلیم و تربیت},
year = {2025},
volume = {41},
number = {161},
month = {June},
issn = {1017-4133},
pages = {141--158},
numpages = {17},
keywords = {کارکردهای اجرایی، مهم ترین کارکردهای اجرایی، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T شناسایی کارکردهای اجرایی مؤثر در عملکرد تحصیلی دانش آموزان
%A اسدی قلعه نی, علی
%A کارشکی, حسین
%A امین یزدی, سیدامیر
%A بردبار, مریم
%J تعلیم و تربیت
%@ 1017-4133
%D 2025

[Download]