عنوان : ( شناسایی کارکردهای اجرایی مؤثر در عملکرد تحصیلی دانش آموزان )
نویسندگان: علی اسدی قلعه نی , حسین کارشکی , سیدامیر امین یزدی , مریم بردبار ,
چکیده
هدف پژوهش حاضر اولویتبندی کارکردهای اجرایی در عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه اول بود. روش پژوهش، کیفی از نوع تئوری زمینهای بود که از روشهای تحلیل اسناد علمی و مصاحبه استفاده شده است. جامعه آماری نخست شامل اسناد علمی مکتوب بود که نمونهای 47 تایی از میان اسناد سالهای 2002 تا 2021 با روش واش و وارد انتخاب شدند و جامعه دوم شامل متخصصان و مجریان حوزۀ آموزش بود که از میان آنان 20 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادههای اسناد مکتوب با روشهای آماری کمی و کیفی و مصاحبهها با روش کدگذاری به کمک نرمافزار مکسکیودا 18 تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که مهمترین کارکردهای اجرایی در عملکرد تحصیلی به ترتیب حافظۀ فعال، برنامهریزی و تعیین هدف، سازماندهی و خودتنظیمی است. نتایج این پژوهش ادبیات گذشته را در زمینه کارکردهای اجرایی در حوزه تحصیلی گسترش میدهد و عوامل استخراج شده در حوزۀ کارکردهای اجرایی اولویتدار جزء مؤلفههای اصولی در عملکرد تحصیلی است که میتواند تلویحات کاربردی برای مجریان حوزۀ آموزش داشته باشد.
کلمات کلیدی
, کارکردهای اجرایی, مهم ترین کارکردهای اجرایی, عملکرد تحصیلی, دانش آموزان@article{paperid:1103499,
author = {اسدی قلعه نی, علی and کارشکی, حسین and امین یزدی, سیدامیر and بردبار, مریم},
title = {شناسایی کارکردهای اجرایی مؤثر در عملکرد تحصیلی دانش آموزان},
journal = {تعلیم و تربیت},
year = {2025},
volume = {41},
number = {161},
month = {June},
issn = {1017-4133},
pages = {141--158},
numpages = {17},
keywords = {کارکردهای اجرایی، مهم ترین کارکردهای اجرایی، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان},
}
%0 Journal Article
%T شناسایی کارکردهای اجرایی مؤثر در عملکرد تحصیلی دانش آموزان
%A اسدی قلعه نی, علی
%A کارشکی, حسین
%A امین یزدی, سیدامیر
%A بردبار, مریم
%J تعلیم و تربیت
%@ 1017-4133
%D 2025