عنوان : ( شناسایی کارکردهای اجرایی مؤثر در عملکرد تحصیلی دانش آموزان )
نویسندگان: علی اسدی قلعه نی , حسین کارشکی , سیدامیر امین یزدی , مریم بردبار ,چکیده
هدف پژوهش حاضر اولویتبندی کارکردهای اجرایی در عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه اول بود. روش پژوهش، کیفی از نوع تئوری زمینهای بود که از روشهای تحلیل اسناد علمی و مصاحبه استفاده شده است. جامعه آماری نخست شامل اسناد علمی مکتوب بود که نمونهای 47 تایی از میان اسناد سالهای 2002 تا 2021 با روش واش و وارد انتخاب شدند و جامعه دوم شامل متخصصان و مجریان حوزۀ آموزش بود که از میان آنان 20 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادههای اسناد مکتوب با روشهای آماری کمی و کیفی و مصاحبهها با روش کدگذاری به کمک نرمافزار مکسکیودا 18 تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که مهمترین کارکردهای اجرایی در عملکرد تحصیلی به ترتیب حافظۀ فعال، برنامهریزی و تعیین هدف، سازماندهی و خودتنظیمی است. نتایج این پژوهش ادبیات گذشته را در زمینه کارکردهای اجرایی در حوزه تحصیلی گسترش میدهد و عوامل استخراج شده در حوزۀ کارکردهای اجرایی اولویتدار جزء مؤلفههای اصولی در عملکرد تحصیلی است که میتواند تلویحات کاربردی برای مجریان حوزۀ آموزش داشته باشد.
کلمات کلیدی
, کارکردهای اجرایی, مهم ترین کارکردهای اجرایی, عملکرد تحصیلی, دانش آموزان@article{paperid:1103499,
author = {اسدی قلعه نی, علی and کارشکی, حسین and امین یزدی, سیدامیر and بردبار, مریم},
title = {شناسایی کارکردهای اجرایی مؤثر در عملکرد تحصیلی دانش آموزان},
journal = {تعلیم و تربیت},
year = {2025},
volume = {41},
number = {161},
month = {June},
issn = {1017-4133},
pages = {141--158},
numpages = {17},
keywords = {کارکردهای اجرایی، مهم ترین کارکردهای اجرایی، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان},
}
%0 Journal Article
%T شناسایی کارکردهای اجرایی مؤثر در عملکرد تحصیلی دانش آموزان
%A اسدی قلعه نی, علی
%A کارشکی, حسین
%A امین یزدی, سیدامیر
%A بردبار, مریم
%J تعلیم و تربیت
%@ 1017-4133
%D 2025
