دهمین کنگره انجمن روانشناسی ایران , 2025-02-05

عنوان : ( مرور کیفی نقش واقعیت مجازی در بهبود بازداری در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی )

نویسندگان: الهه سیاف , زهرا حسین زاده ملکی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

زمینه: نقش نارسایی بازداری که از مؤلفه‌های کنش‌های اجرایی است در اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی (ADHD) که اختلالی عصب‌تحولی و رایج با آغاز در سنین کودکی است، برجسته می‌باشد. ADHD می‌تواند در سطوح شناختی و اجتماعی، زندگی فرد را، حتی تا بزرگسالی تحت‌الشعاع قرار دهد. از مداخله‌های نوین که در سال‌های اخیر در حوزه‌ی بهبود کنش‌وری اجرایی مبتلایان به ADHD مورد توجه بوده است واقعیت مجازی (VR) است. یک مرور کیفی بر مطالعات صورت گرفته با VR می‌تواند به توسعه‌ی کاربرد مداخله‌های مبتنی بر VR در گروه سنی کودکان و نوجوانان بیفزاید. هدف: مطالعه حاضر با هدف مرور یافته‌های پژوهشی مداخله‌های مبتنی بر واقعیت مجازی (VR)، جهت بهبود بازداری در کودکان و نوجوانان مبتلا به ADHD انجام شد. روش: مطالعه‌ی حاضر، یک مرور کیفی است که بدین منظور کلیدواژه‌های مبتنی بر MeSH (Medical Subject Headings) در پایگاه‌های دانش از جمله Google Scholar ، Pubmed ، ایران‌داک و Reaserch gate در بازه‌ی زمانی 2004 تا 2024 و به زبان فارسی و انگلیسی جستجو شد. کلیدواژه‌ها شامل عبارات VR))Virtual reality ، ADHD، Executive Function و Inhibition بود. با جستجوی معیارهای ورود و خروج تعداد 25 مطالعه شناسایی شد. مبتنی بر معیارهای ورود و خروج شامل زبان انگلیسی و فارسی ، ،پژوهشی بودن مطالعه ، تکراری نبودن و بازه سنی کودکان و نوجوانان در بررسی چکیده‌ها تعدادی از مطالعات حذف شد. نتایج: تعداد 10 مقاله با توجه به معیار‌های ورود وخروج مورد تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بازداری می ‌تواند با مداخله‌های مبتنی بر واقعیت مجازی تا میزان زیادی بهبود پیدا‌کند. با این‌حال، برخی از مطالعات بر روی نمونه‌های کوچک اجرا شده‌اند که باید در تعمیم آن به کل جامعه، محتاطانه عمل کرد. نتیجه گیری: با در نظر گرفتن جذابیت‌های مداخلات مبتنی بر VR برای کودکان و نوجوانان مبتلا به ADHD که منجر به باقی‌ماندن آنان در فرآیند مداخله می‌شود، به‌عنوان یک مداخله کمکی، بکارگیری این فناوری نوین در بهبود مولفه‌ی بازداری یک راهبرد جدید با نتایج مطلوب است.

کلمات کلیدی

, واقعیت مجازی, بازداری, کودکان, نوجوانان, ADHD
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1103572,
author = {سیاف, الهه and حسین زاده ملکی, زهرا},
title = {مرور کیفی نقش واقعیت مجازی در بهبود بازداری در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی},
booktitle = {دهمین کنگره انجمن روانشناسی ایران},
year = {2025},
location = {تهران, ايران},
keywords = {واقعیت مجازی، بازداری، کودکان، نوجوانان، ADHD},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T مرور کیفی نقش واقعیت مجازی در بهبود بازداری در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
%A سیاف, الهه
%A حسین زاده ملکی, زهرا
%J دهمین کنگره انجمن روانشناسی ایران
%D 2025

[Download]