عنوان : ( تحلیل برنامه درسی آموزش فنی و حرفه ای هنرستان ها: مرورسیستماتیک وضعیت موجود )
نویسندگان: مرتضی کرمی , مهرنازسادات رضوانیان ,
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود برنامه درسی شاخه تحصیلی فنی و حرفهای ایران و شناسایی چالشها و فرصتهای پیش رو انجام شد. روش: این مطالعه به روش فراترکیب کیفی و مرور سیستماتیک انجام شد. منابع پژوهشی بین سالهای 1380 تا 1402 از طریق پایگاههای علمی، مقالات، پایاننامهها و اسناد موجود جستجو شدند. فرآیند تحلیل شامل پنج مرحله تدوین هدف، جستجوی منابع، ارزیابی کیفیت، تجزیه و تحلیل و اعتبارسنجی بود که در نهایت 33 منبع وارد تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها در قالب 5 مؤلفه اصلی شامل شایستگیها و مهارتهای حرفهای، مهارتهای فردی و اجتماعی، چالشهای آموزشی و برنامهریزی، ارتباط با بازار کار و صنعت، و ارزیابی و کیفیت آموزش دستهبندی شدند. مهمترین چالشها شامل عدم تناسب محتوای درسی با نیاز بازار کار، ضعف در روشهای تدریس و ارزشیابی، و کمبود امکانات و تجهیزات آموزشی بود. نتیجهگیری: بهبود برنامه درسی شاخه فنی و حرفهای مستلزم بازنگری و اصلاحات اساسی از جمله بهروزرسانی محتوا، توجه به مهارتهای نرم و سخت، و ایجاد ارتباط مؤثر با بازار کار و صنایع است. تلفیق شایستگیهای عملی و نظری میتواند به توسعه شغلی دانشآموختگان و ارتقای کیفیت آموزش کمک کند.
کلمات کلیدی
, برنامه درسی, آموزشهای فنی و حرفهای, اشتغال پذیری, شایستگی, بازار کار@article{paperid:1104347,
author = {کرمی, مرتضی and رضوانیان, مهرنازسادات},
title = {تحلیل برنامه درسی آموزش فنی و حرفه ای هنرستان ها: مرورسیستماتیک وضعیت موجود},
journal = {مهارت آموزی},
year = {2025},
volume = {13},
number = {52},
month = {September},
issn = {2345-2021},
pages = {77--108},
numpages = {31},
keywords = {برنامه درسی، آموزشهای فنی و حرفهای، اشتغال پذیری، شایستگی، بازار کار},
}
%0 Journal Article
%T تحلیل برنامه درسی آموزش فنی و حرفه ای هنرستان ها: مرورسیستماتیک وضعیت موجود
%A کرمی, مرتضی
%A رضوانیان, مهرنازسادات
%J مهارت آموزی
%@ 2345-2021
%D 2025