عنوان : ( مدلی فازی جهت اولویت بندی و امتیازدهی مشتریان بر اساس دادههای رفتاری )
نویسندگان: مهرناز نخعی , حمیدرضا کوشا ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
امروزه با گرایش شرکتها به سمت مشتری مداری، مدیریت ارتباط با مشتری نیز به سمت پیچیدگیهای خاصی گرایش پیدا کرده است. یکی از این پیچیدگیها به ماهیت مشتریان و تفاوتهای آنها مربوط میشود. بازار از خریدارانی تشکیل میشود که تفاوتهای فراوانی با یکدیگر دارند. از این رو بسیاری از پژوهشگران و مدیران معتقدند که شرکت نباید برای به دستآوردن هر مشتری در هر سطح سودآوری، هزینه پرداخت کند؛ بلکه باید منابع محدود خود را در جهت کسب و نگهداری مشتریان کلیدی شرکت به صورت بهینه صرف نماید و این همان ضرورت اولویتبندی مشتریان است. در این پژوهش مدلی را جهت اولویتبندی و امتیازدهی مشتریان یک شرکت را ارائه میکنیم. هدف از این مدل شناسایی مشتریان سودآور سازمان است تا از این طریق سازمان بتواند در جهت حفظ و نگهداری این مشتریان فعالیت های بازاریابی متناسب با آنها را ارائه دهد. در این مقاله، ما از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی برای امتیازدهی مشتریان استفاده کردهایم. نتایج این مطالعه برای مدیران بازاریابی در زمینه مدیریت رویگردانی و تدوین استراتژی های بازار مفید خواهد بود.
کلمات کلیدی
, اولویت بندی مشتریان, بازاریابی رابطه ای, ارزش کنونی مشتری, وفاداری مشتری, استراتژی بازار@inproceedings{paperid:1050310,
author = {نخعی, مهرناز and کوشا, حمیدرضا},
title = {مدلی فازی جهت اولویت بندی و امتیازدهی مشتریان بر اساس دادههای رفتاری},
booktitle = {کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع و سیستمها},
year = {2015},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {اولویت بندی مشتریان، بازاریابی رابطه ای، ارزش کنونی مشتری، وفاداری مشتری، استراتژی بازار},
}
%0 Conference Proceedings
%T مدلی فازی جهت اولویت بندی و امتیازدهی مشتریان بر اساس دادههای رفتاری
%A نخعی, مهرناز
%A کوشا, حمیدرضا
%J کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع و سیستمها
%D 2015