عنوان : ( تأثیر عوامل مرتبط با مشتری بر وابستگی و تعهد مشتریان به واسطه پذیرش برنامههای بازاریابی رابطهمند )
نویسندگان: بهناز شیرازی , فریبرز رحیم نیا , سعید مرتضوی ,چکیده
جذب، حفظ و ارتباط بلندمدت مشتری با سازمان ازجمله مؤلفههایی است که بازاریابی رابطه مند بر آن تأکید زیادی دارد. برنامه های رابطه مند ارائهشده توسط سازمان باید به نحوی باشند که موردپذیرش مشتریان قرار گیرند تا به سازمان، وابسته و متعهد شوند؛ ازاینرو پژوهش حاضر که مطالعه ای توصیفی و از نوع پیمایشی است، تأثیر عوامل مشتری که شامل تنوع طلبی، حریم خصوصی، تکرار خرید و درگیری است را بر وابستگی و تعهد آنان بررسی می کند؛ بدین منظور، بر اساس الگوی مفهومی پژوهش، روابط علّی بین متغیرهای عوامل مشتری، پذیرش برنامه های رابطه مند، تعهد و وابستگی مسافران به هتل و نوع تأثیرگذاری عوامل مشتری بهصورت مستقیم و غیرمستقیم فرضیه سازی و بررسی شد و اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه بهصورت غیرتصادفی دردسترس در میان مسافران هتلهای 5 ستاره مشهد با حجم نمونه 384 عدد جمع آوری شد و با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که تمامی عوامل مشتری بررسیشده در این پژوهش بر وابستگی و تعهد آنان به سازمان تأثیر مثبت و معناداری دارد.
کلمات کلیدی
, برنامه رابطهمند, تکرار خرید, تنوعطلبی, حریم خصوصی, درگیری, وابستگی و تعهد.@article{paperid:1063021,
author = {شیرازی, بهناز and رحیم نیا , فریبرز and مرتضوی, سعید},
title = {تأثیر عوامل مرتبط با مشتری بر وابستگی و تعهد مشتریان به واسطه پذیرش برنامههای بازاریابی رابطهمند},
journal = {چشم انداز مدیریت بازرگانی},
year = {2016},
volume = {15},
number = {26},
month = {September},
issn = {2251-6050},
pages = {69--87},
numpages = {18},
keywords = {برنامه رابطهمند; تکرار خرید; تنوعطلبی; حریم خصوصی; درگیری; وابستگی و تعهد.},
}
%0 Journal Article
%T تأثیر عوامل مرتبط با مشتری بر وابستگی و تعهد مشتریان به واسطه پذیرش برنامههای بازاریابی رابطهمند
%A شیرازی, بهناز
%A رحیم نیا , فریبرز
%A مرتضوی, سعید
%J چشم انداز مدیریت بازرگانی
%@ 2251-6050
%D 2016