عنوان : ( شناسایی عوامل مؤثر و تدوین الگوی پیشنهادی برای رفتار برنامهریزی نشده کاربران در استفاده از منابع و خدمات کتابخانههای دانشگاهی: مطالعهای ترکیبی )
نویسندگان: هادی هراتی , نجلا حریری , علیرضا اسفندیاری مقدم ,چکیده
مقدمه: یکی از مسائل مهم در حوزه رفتار مراجعان به کتابخانهها، رفتار برنامهریزی نشده[1] آنها است که میتواند نقش تعیینکنندهای در توسعه میزان استفاده از منابع و خدمات و یا افزایش فرهنگ استفاده از کتابخانهها در درون جوامع ایفا کند. ازاینرو، پژوهش حاضر، با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار برنامهریزی نشده کاربران در استفاده از منابع و خدمات کتابخانههای دانشگاهی بهمنظور ارائه الگوی پیشنهادی انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی است که با رویکرد ترکیبی (کیفی- کمی) و با استفاده از روش نظریهپردازی زمینهای[2] در بخش کیفی و روش پیمایشی- تحلیلی در بخش کمی انجام شده است. ابزار گردآوری دادههای بخش کیفی مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته و بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی را اعضای هیئتعلمی و صاحبنظران سه حوزه موضوعی کتابداری و اطلاعرسانی، مدیریت و روانشناسی تشکیل دادند که با روش نمونهگیری هدفمند ترکیبی (هدفمند و سپس گلوله برفی) تعداد 12 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جامعه پژوهش در بخش کمی دانشجویان عضو کتابخانههای مرکزی دانشگاههای فردوسی مشهد، شهید چمران اهواز، تبریز، شیراز و پردیس دانشگاه تهران بودند و حجم نمونه 600 نفر تعیین گردید. تجزیهوتحلیل و کدگذاری دادههای مصاحبهها با استفاده از نرمافزار تحلیل دادههای کیفی MAXQDA 10 انجام شد و در بخش کمی برای تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل استفاده شد. یافتهها: بر اساس یافتههای بخش کیفی پژوهش، عوامل محیطی، منابع و خدمات اطلاعاتی، منابع انسانی، ویژگیهای فردی، عامل موقعیتی زمان و عوامل فرهنگی و اجتماعی بهعنوان عوامل مؤثر بر رفتار برنامهریزی نشدهی کاربران در استفاده از منابع و خدمات کتابخانههای دانشگاهی شناسایی شدند و بر این پایه مدل عملیاتی این نوع از رفتارها طراحی گردید. بر پایه مدل عملیاتی، نتایج بخش کمی نشان داد عوامل محیطی از طریق عامل موقعیتی زمان و همچنین عوامل فرهنگی و اجتماعی از طریق ویژگیهای فردی کاربران بر بروز رفتار برنامهریزی نشده آنها در استفاده از منابع و خدمات کتابخانههای دانشگاهی تأثیرگذار هستند؛ درصورتیکه، منابع و خدمات اطلاعاتی و منابع انسانی تأثیر معناداری بر بروز این نوع از رفتارها ندارند. درنهایت الگوی پیشنهادی عوامل مؤثر بر رفتار برنامهریزی نشده مراجعان در استفاده از منابع و خدمات کتابخانههای دانشگاهی بر اساس نتایج بخش کیفی و کمی پژوهش، طراحی گردید. بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، به نظر میرسد، کتابخانههای دانشگاهی باید بهمنظور استفاده بهینه و مؤثر از منابع و خدمات، جذب مخاطب و افزایش سطح آگاهی و اطلاعات عمومی مراجعان، به عوامل مؤثر بر رفتار برنامهریزی نشده مراجعان در استفاده از منابع و خدمات کتابخانهها توجه ویژهای داشته باشند.
کلمات کلیدی
, رفتار اطلاعیابی, رفتار برنامهریزی نشده, نظریهپردازی زمینهای, کتابخانههای دانشگاهی@article{paperid:1075378,
author = {هراتی, هادی and نجلا حریری and علیرضا اسفندیاری مقدم},
title = {شناسایی عوامل مؤثر و تدوین الگوی پیشنهادی برای رفتار برنامهریزی نشده کاربران در استفاده از منابع و خدمات کتابخانههای دانشگاهی: مطالعهای ترکیبی},
journal = {پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی},
year = {2020},
volume = {10},
number = {1},
month = {May},
issn = {2251-6344},
pages = {25--47},
numpages = {22},
keywords = {رفتار اطلاعیابی; رفتار برنامهریزی نشده; نظریهپردازی زمینهای; کتابخانههای دانشگاهی},
}
%0 Journal Article
%T شناسایی عوامل مؤثر و تدوین الگوی پیشنهادی برای رفتار برنامهریزی نشده کاربران در استفاده از منابع و خدمات کتابخانههای دانشگاهی: مطالعهای ترکیبی
%A هراتی, هادی
%A نجلا حریری
%A علیرضا اسفندیاری مقدم
%J پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
%@ 2251-6344
%D 2020