سومین همایش ملی دانش موضوعی-تربیتی آموزش زبان فارسی , 2021-07-14

عنوان : ( نقد و ارزیابی کتاب‌های علوم و فنون ادبی از رهگذر الگوی هَیَجامَد )

نویسندگان: شیما ابراهیمی , زهرا جهانی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

کتاب‌های درسی یکی از اجزای مهم و اصلی در برنامۀ درسی کشور هستند و به نوعی قلب نظام آموزشی محسوب می‌شوند. ازاین‌رو باید در طراحی و تدوین آن‌ها به ویژگی‌ها و نیازهای دانش‌آموزان نیز توجه شود و از جملۀ این نیازها توجه به هیجانات آنان است؛ زیرا هیجانات مثبت موجب افزایش انگیزۀ دانش‌آموزان برای یادگیری می‌شوند. در همین راستا می‌توان از الگوی هَیَجامَد در تدوین کتاب‌های درسی بهره برد. هَیَجامَد (هیجان+بسامد) به هیجانات ناشی از استفاده از حواس در یادگیری توجه دارد. در پژوهش حاضر با هدف بازنگری کتاب‌های درسی علوم و فنون ادبی به نقد و ارزیابی این کتاب‌ها از دیدگاه مدرسان پرداخته شده است. بدین منظور با 25 نفر از مدرسان این کتاب‌ها شامل 18 زن و 7 مرد از شهرهای مختلف ایران مصاحبه شد و دلایل اهمیت مطالب این کتاب‌ها و میزان توجه به هیجانات و حواس و همچنین میزان یادگیری مطالب توسط دانش‌آموزان از منظر آنان مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد با وجود اهمیت یادگیری مطالب کتاب‌های علوم و فنون، توجه به هیجانات و حواس در آن‌ها مورد غفلت واقع شده است و اغلب دانش‌آموزان در یادگیری مطالب دچار مشکل هستند. بنابراین می‌توان با توجه به الگوی هَیَجامَد کتاب‌های علوم و فنون ادبی را بازنگری کرد و با افزایش هیجانات مثبت دانش‌آموزان از طریق درگیر کردن حواس مختلف، انگیزۀ آنان را برای یادگیری مطالب افزایش داد.

کلمات کلیدی

, کتاب درسی, علوم و فنون ادبی, هیجانات, حواس, الگوی هَیَجامَد
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1087848,
author = {ابراهیمی, شیما and جهانی, زهرا},
title = {نقد و ارزیابی کتاب‌های علوم و فنون ادبی از رهگذر الگوی هَیَجامَد},
booktitle = {سومین همایش ملی دانش موضوعی-تربیتی آموزش زبان فارسی},
year = {2021},
location = {همدان, ايران},
keywords = {کتاب درسی، علوم و فنون ادبی، هیجانات، حواس، الگوی هَیَجامَد},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T نقد و ارزیابی کتاب‌های علوم و فنون ادبی از رهگذر الگوی هَیَجامَد
%A ابراهیمی, شیما
%A جهانی, زهرا
%J سومین همایش ملی دانش موضوعی-تربیتی آموزش زبان فارسی
%D 2021

[Download]