علوم غذایی و تغذیه, دوره (20), شماره (4), سال (2023-11) , صفحات (15-34)

عنوان : ( استفاده از پوشش های خوراکی متیل سلولز و موم کارنوبا و بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده در بهبود کیفیت سیب قرمز لبنانی )

نویسندگان: مرضیه رضایی , ناصر صداقت ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مقدمه: سیب از میوه هایی است که نگهداری آن در سردخانه بسیار متداول می باشد و از مهم ترین عوارض معمول در دوره نگهداری سیب در سردخانه می توان به از دست دادن آب و پژمردگی، کاهش وزن و سفتی بافت، تغییرات در مزه و بو و قهوه ای شدن اشاره کرد. استفاده از پوشش های خوراکی بر روی میو ه ها و سبزی ها موجب کاهش افت رطوبت، سرعت تنفس وترکیبات مغذی شده و به طور کلی باعث افزایش ماندگاری و حفظ کیفیت محصولات تازه می شود. هدف از این مطالعه استفاده از دو نوع پوشش خوراکی متیل سلولز و موم کارنوبا به منظور کاهش شدت تنفس به همراه بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده برای افزایش ماندگاری و حفظ کیفیت سیب درختی بود. مواد و روش ها: در پژوهش حاضر سیب تازه با دو نوع پوشش خوراکی )متیل سلولز و موم کارنوبا( پوشش دهی شده و سپس در بسته هایی 6% - تحت درصد مشخص گاز ) 1- هوای معمولی در بسته منفذدار )نمونه شاهد(، 2 ، PE/PA/PE از جنس فیلم پلاستیکی سه لایه اکسیژن+ 0% دی اکسید کربن+ 09 % نیتروژن و 3- هوای معمولی در بسته نفوذ ناپذیر، اتمسفر اصلاح شده غیرفعال( بسته بندی گردید. 2 و رطوبت نسبی 58 % برای مدت سه ماه نگهداری شدند. آزمون های تغییرات وزن، سفتی بافت، تغییرات رنگ، مواد ˚C نمونه ها در دمای جامد محلول و تغییرات درصد گاز اکسیژن و کربن دی اکسید بسته بندی در زمان یک، دو و سه ماه پس از شروع انبارمانی انجام گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد پوشش خوراکی متیل سلولز اثر مثبت و معنی داری بر کاهش وزن و تغییرات رنگ در سیب ها داشته و سفتی بافت 085 ( مربوط به نمونه با / در پایان زمان نگهداری نمونه ها بیشترین سفتی ) 2 .)p≤9/ در نمونه های پوش ش دار بیشتر از نمونه شاهد بود ) 98 159 ( مربوط به نمونه بدون پوشش )شاهد( بود پوشش به عنوان یک مانع برای تبادل گاز بین میوه / پوشش متیل سلولز و کمترین سفتی ) 2 و محیط عمل کرد. در نمونه های پوشش دهی شده با متیل سلولز افت وزن نمونه ها به طور معنی داری کمتر از سایر نمونه ها بوده و افت وزن 0( میزان افت وزن به ترتیب مربوط به نمونه / 1( وکمترین ) 1 / در پایان ماه سوم بیشترین ) 6 .)p≤9/ با سرعت آهسته تری صورت گرفت ) 98 بدون پوشش و نمونه با پوشش متیل سلولز بود. در پایان زمان نگهداری نمونه ها به ترتیب نمونه بدون پوشش )شاهد( دارای بیشترین در پایان زمان انبارمانی L* 16 ( دارای کمترین میزان بریکس بود. در تمامی نمونه ها میزان / 11 ( و نمونه با پوشش موم کارنوبا ) 1 / بریکس ) 2 در نمونه های L* نمونه های پوشش دار بیشتر از نمونه های شاهد بود. میزان L* کاهش یافت. در تمام طول مدت انبارمانی سیب ها، میزان 28 ( رسید. / 10 ( رسید، در حالیکه در نمونه های دارای پوشش متیل سلولز به ) 6 / شاهد کاهش پیدا کرد و به ) 2 نتیجه گیری: متیل سلولز پوشش مناسبی برای حفظ کیفیت و افزایش زمان ماندگاری سیب درختی واریته رددلیشز بود. این پوشش باعث جلوگیری از افت وزن، حفظ سفتی بافت، کاهش تغییرات رنگ نمونه ها نسبت به نمونه های شاهد شد.

کلمات کلیدی

, بسته بندی, پوشش خوراکی, سیب, کیفیت
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1097574,
author = {رضایی, مرضیه and صداقت, ناصر},
title = {استفاده از پوشش های خوراکی متیل سلولز و موم کارنوبا و بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده در بهبود کیفیت سیب قرمز لبنانی},
journal = {علوم غذایی و تغذیه},
year = {2023},
volume = {20},
number = {4},
month = {November},
issn = {2008-0123},
pages = {15--34},
numpages = {19},
keywords = {بسته بندی، پوشش خوراکی، سیب، کیفیت},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T استفاده از پوشش های خوراکی متیل سلولز و موم کارنوبا و بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده در بهبود کیفیت سیب قرمز لبنانی
%A رضایی, مرضیه
%A صداقت, ناصر
%J علوم غذایی و تغذیه
%@ 2008-0123
%D 2023

[Download]