عنوان : ( بررسی کیفیت انگیزش حسی معلمان مقطع متوسطه با درنظر گرفتن دو متغیر جنسیت و سن )
نویسندگان: شیما ابراهیمی , زهرا جهانی ,چکیده
عطف به اهمیت انگیزش معلمان در کیفیت تدریس و ازآنجاکه کیفیت تدریس آنان در میزان یادگیری و پرورش مهارتهای دانشآموزان نوجوان بهعنوان آیندهسازان جامعه مؤثر است، پژوهش حاضر به بررسی انواع انگیزش حسی معلمان مدارس مقطع متوسطه با درنظر گرفتن دو متغیر جنسیت و سن پرداخته است. انگیزش حسی با توجه به مفهوم غرقگی و ابعاد فعال و منفعل آن به دستههای انگیزش و بیانگیزگی/ فعال و منفعل تقسیم میشود. بدینمنظور 158 نفر از مدرسان (89 زن و 69 مرد) در بازۀ سنی 20 تا 60 سال که به روش نمونهگیری در دسترس در پژوهش شرکت کردند، به مصاحبۀ نیمهساختاریافتۀ مرتبط با بررسی انواع انگیزش حسی پاسخ دادند. نتایج حاصل از تحلیل و دستهبندی دادهها نشان داد معلمان زن از انگیزش حسی بالاتری در تدریس نسبت به مردان برخوردار هستند. همچنین از نظر سنی بهترتیب مدرسان ردۀ سنی 40 تا 50 و 30 تا 40 سال دارای انگیزش حسی بالاتری در تدریس نسبت به سایر گروههای سنی میباشند. بنابراین با توجه به تأثیر انگیزش معلمان در بهرهبری آنان از روشهای نوین تدریس، شایسته است وزارت آموزشوپرورش شرایطی را برای افزایش انگیزش حسی معلمان بهویژه مردان و افراد جوان مهیا سازد تا آنان انگیزش بیشتری برای انجام فعالیت داشته و تدریس موفقتری را به نمایش بگذارند.
کلمات کلیدی
, انگیزش حسی, انگیزش فعال, انگیزش منفعل, روش تدریس, مقطع متوسطه@inproceedings{paperid:1099406,
author = {ابراهیمی, شیما and جهانی, زهرا},
title = {بررسی کیفیت انگیزش حسی معلمان مقطع متوسطه با درنظر گرفتن دو متغیر جنسیت و سن},
booktitle = {5th International Conference of Educational Science, Psychology, Counseling, Education},
year = {2024},
location = {ونکوور, كانادا},
keywords = {انگیزش حسی، انگیزش فعال، انگیزش منفعل، روش تدریس، مقطع متوسطه},
}
%0 Conference Proceedings
%T بررسی کیفیت انگیزش حسی معلمان مقطع متوسطه با درنظر گرفتن دو متغیر جنسیت و سن
%A ابراهیمی, شیما
%A جهانی, زهرا
%J 5th International Conference of Educational Science, Psychology, Counseling, Education
%D 2024